![]() |
PROGRAMY REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2020/2021 |

W ROKU SZKOLNYM 2020/21 PRACA OPIEKUNCZO – WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNA PROWADZONA JEST W OPARCIU O NASTĘPUJĄCE PROGRAMY:
PROGRAM WIODĄCY;
- “ Wokół przedszkola” – program wychowania przedszkolnego Małgorzaty Kwaśniewskiej, Joanny Lendzion, Wiesławy Żaba – Żabińskiej. Dostosowany do założeń aktualnej Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego i zaleceń MEN.
- “ Program wychowawczy” – Przedszkola Publicznego w Kotorzu Małym opracowany przez Radę Pedagogiczną przedszkola.
- ” Program profilaktyki” – Przedszkola Publicznego w Kotorzu Małym – opracowany przez Radę Pedagogiczną przedszkola.
- Program nauczania języka angielskiego– “ Wokół przedszkola” – program wychowania przedszkolnego Małgorzaty Kwaśniewskiej, Joanny Lendzion, Wiesławy Żaba – Żabińskiej. Dostosowany do założeń aktualnej Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego i zaleceń MEN.
- “Sprechen, Spielen, Horen- Deutsch im Kindergarten"-program nauczania języka mniejszości narodowej-języka niemieckiego- autorstwa A.Piechaczek
- Program zajęć logopedycznych
- “ Tak dla Jezusa” – program Komisji Wychowania Katolickiego (KEP); nr AZ-0-01/20 z dn. 28.01.2020
- “Kubusiowi przyjaciele natury” – celem programu jest popularyzacja ochrony przyrody wśród dzieci, ich rodziców i nauczycieli, a organizatorem programu jest firma TYMBARK.
- “Akademia Aquafresh” – celem programu jest profilaktyka stomatologiczna – wytworzenie u dzieci nawyku regularnego mycia zębów.

PROGRAM WYCHOWAWCZY PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO
W KOTORZU MAŁYM
I. Podstawa prawna:
W KOTORZU MAŁYM
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U.z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnościa intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017r. poz.356)
- Kontrakty grup przedszkola
- Statut Przedszkola
Program wychowawczy Przedszkola Publicznego w Kotorzu Małym stworzony jest na bazie podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Program ten opracowany został w wyniku diagnozy potrzeb przedszkola w zakresie działań wychowawczych. Wspomaga pracę nauczyciela i wspiera działania wychowawcze rodziców.
Celem programu jest zagwarantowanie dzieciom realizacji ich praw, a przede wszystkim prawo do wychowania w warunkach gwarantujących ukształtowanie prawidłowej postawy dobrego obywatela, członka rodziny, przedszkolaka, dziecka.
Charakterystyka programu
Celem programu jest świadome wprowadzanie dziecka w system pożądanych zachowań, zapewnienie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego wychowanka, poprawa jakości pracy wychowawczej, uwzględnienie potrzeb społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców, środowiska oraz pracowników. Program zawiera cele, które ukierunkowują działalność nauczyciela oraz wspomagają kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania dzieci w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne. Program wychowawczy jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty jest w następujących obszarach:
· Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się
z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych
· Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
i kulturalnych.
· Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku
· Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
Warunki realizacji
Programem wychowawczym objęte są dzieci przedszkolne. Zadania wychowawcze
realizowane będą w sposób ciągły przez wszystkich nauczycieli poprzez odpowiedni dobór
metod i form pracy, literaturę, pomoce dydaktyczne oraz stosowanie środków wychowawczych wzmacniających pozytywne zachowania dzieci. Nauczyciele będą współpracować z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych. Dzieci zaangażują się we wspólne tworzenie i przestrzeganie Kodeksu przedszkolaka. Pracownicy niepedagogiczni będą wspierać działania nauczycieli.
Program obejmuje funkcjonowanie dziecka grupie w zakresie podstawowych dziedzin
życia przedszkolnego:
- samoobsługi i czynności higienicznych,
- zabaw samorzutnych
- zajęć i zabaw zorganizowanych, uroczystości
- spożywania posiłków
- spacerów, wycieczek, zabaw na powietrzu.
Spośród wielu praw dziecka gwarantowanych w programie wychowawczym przede wszystkim należy wymienić:
- prawo do życia i rozwoju,
- prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania,
- prawo do wyrażania własnych poglądów,
- prawo do wolności od przemocy fizycznej, psychicznej, nadużyć seksualnych i
wszelkiego okrucieństwa,
- prawo do wypoczynku i czasu wolnego,
- prawo do godności i nietykalności osobistej.
II. CELE GŁÓWNE PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne.
Cele szczegółowe:
1. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych:
- poznawanie i przestrzeganie podstawowych zasad i zabiegów higienicznych na rzecz własnego zdrowia fizycznego i psychicznego,
- wdrażanie nawyków higienicznych, kulturalnych,
- usamodzielnianie dziecka,
- eliminowanie zachowań agresywnych,
- przestrzeganie kompromisu w zabawie,
- poznanie zasad savoir-vivre’-u.
- budowanie systemu wartości,
- wskazywanie dzieciom tego co dobre i złe
- kształtowanie odporności emocjonalnej
- rozpoznanie i nazywanie uczuć, emocji,
- radzenie sobie w nowych i trudnych sytuacjach,
- radzenie sobie ze stresem i porażkami,
- podejmowanie prób kontrolowania swojego zachowania,
- nabywanie nawyków poprawnego stosowania zwrotów grzecznościowych,
- przestrzeganie umów i zasad,
- kształtowanie poprawnych relacji z dziećmi i dorosłymi,
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej zgodnej zabawie,
- kształtowanie poczucia przynależności do grupy, rodziny.
- nabywanie zwyczaju reagowania na wezwania i polecenia nauczyciela,
- współdziałanie z rówieśnikami,
- zgodne współdziałanie w zespole i podejmowanie prób rozwiązywania konfliktów na drodze negocjacji,
- rozumienie konieczności szanowania działalności innych( nie przeszkadzanie innym),
- uważne słuchanie
- szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce,
- uznawanie wzajemnych praw do uczestnictwa w zajęciach, rozmowach.
- przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw,
- zachowanie prawidłowej postawy przy stole,
- prawidłowe posługiwanie się sztućcami,
- stosowanie zasady kulturalnego zachowania się przy stole w trakcie spożywania posiłków,
- wdrażanie nawyku spożywania zdrowej żywności.
- przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach,
- nie oddalanie się od grupy, rodziców,
- reagowanie na sygnał nauczyciela,
- nauka bezpiecznych relacji w stosunku do nieznanych osób,
- unikanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu- zachowanie bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń rekreacyjnych,
- właściwe zachowanie podczas korzystania ze środków transportu.
Oczekiwane rezultaty:
1. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, dziecko:
- przejawia samodzielność w czynnościach samoobsługowych,
- zna zasady dbałości o zdrowie i przestrzega ich,
- stara się być samodzielne
- rozpoznaje przybory i przedmioty służące do wykonywania czynności higienicznych,
- wykonuje prawidłowo podstawowe czynności higieniczne
- organizuje sobie zabawę,
- ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić,
- przestrzega reguł i umów grupowych,
- orientuje się w tym co dobre i złe,
- współdziała w zabawie,
- dba o porządek,
- umie określić, jakie zachowania są pozytywne, a które nie,
- szanuje wytwory i pracę innych,
- rozumie, że inni mają takie same potrzeby jak ono( uczestnictwo w zabawach, korzystanie z zabawek),
- właściwie rozwiązuje konflikty-jest zdolne do kompromisów,
- swobodnie porozumiewa się z rówieśnikami i osobami dorosłymi,
- uzasadnia swoje postępowanie,
- nazywa swoje emocje.
- uważnie słucha, co ktoś do niego mówi,
- respektuje polecenia nauczyciela,
- współdziała z rówieśnikami,
- skupia uwagę na wykonywanej czynności,
- sygnalizuje chęć wypowiadania się.
- zachowuje prawidłową postawę podczas spożywania posiłku,
- prawidłowo posługuje się sztućcami,
- stosuje zasadę kulturalnego zachowania się przy stole w trakcie spożywania posiłków,
- rozumie konieczność jedzenia potraw niezbędnych do prawidłowego rozwoju i zdrowia.
- stosuje zasady ruchu drogowego, nie oddala się od grupy,
- reaguje na sygnał nauczyciela,
- bawi się bezpiecznie w ogrodzie przedszkolnym,
- rozumie zasady sportowej rywalizacji.
- zabawy integracyjne, tematyczne, dydaktyczne, konstrukcyjne, ruchowe,
- muzykoterapia,
- formy teatralne,
- literatura dla dzieci,
- wystawki prac dziecięcych,
- zajęcia otwarte, warsztaty dla rodziców,
- kronika przedszkolna,
- uroczystości,
- spotkania,
- konkursy,
- koncerty,
- programy,
- przedsięwzięcia,
- publikacje.
- Podające: opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z obrazkiem.
- Aktywizujące: drama, pedagogika zabawy, W. Sherborne,
- A. M. Kniessów. K. Orffa, R. Labana, E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.
- Problemowe: gry dydaktyczne, burza mózgów, inscenizacja,
- Praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne, zabawy intelektualne.
Tworząc program wychowawczy przedszkola trzeba się kierować poniższymi zasadami:
- zasada dobra dziecka, zgodnie z którą, wszystkie działania podejmowane są w najlepiej pojętym interesie dziecka,
- zasada równości, zgodnie z którą wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola, niezależnie od stanu psychicznego, fizycznego, materialnego, są traktowane tak samo,
- zasada ujednolicenia oddziaływań wychowawczych, zgodnie z którą zadaniem przedszkola jest działanie mające na celu uświadomienie rodzicom ich roli w wychowywaniu dziecka i pozyskanie rodziców do współpracy
Normy zachowania się podczas posiłków
- siedzimy na krześle przysuniętym blisko do stołu i łyżkę lub widelec spokojnie wkładamy do ust,
- jemy w ciszy, tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy, gdyż rozmowa w czasie jedzenia może być przyczyną zadławienia,
- jemy z niezbyt otwartymi ustami, powoli (szybkie zjadanie – połykania jedzenia jest niezdrowe i nieeleganckie), każdy kęs dobrze gryziemy i żujemy
- w trakcie jedzenia staramy się zachować czystość wokół talerza i na stole, sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorców,
- wycieramy usta serwetką i odkładamy ją na brzeg talerza,
- odchodząc od stołu, cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, stawiamy
- je z powrotem w to samo miejsce i mówimy „dziękuję”.
Mycie rąk:
- podwijamy rękawy, aby się nie zmoczyły,
- moczymy ręce, aby trochę rozpuściło się mydło, które usuwa bród,
- pocieramy namydlone ręce, by wytworzyć pianę, aby każdy palec był umyty,
- płuczemy ręce wodą, aby całkowicie zmyć mydło,
- otrząsamy ręce z wody nad lewem, aby nie zamoczyć podłogi,
- wycieramy bardzo dokładnie dłonie,
- na właściwym wieszaku zawieszamy ręcznik,
- wycieramy ręce wyłącznie w swój ręcznik.
- odwijamy rękawy,
- myjemy ręce:
- zawsze przed posiłkami i po ich spożyciu,
- zawsze po wyjściu z toalety,
- zawsze po powrocie z podwórka.
- do kubka wlewamy wodę, dwu-, trzykrotnie płuczemy usta,
- wyciskamy pastę na szczoteczkę,
- myjemy zęby okrężnymi ruchami przypominającymi rysowanie małych kółek,
- płuczemy jamę ustną kilkakrotnie wodą,
- płuczemy dokładnie kubeczek i szczoteczkę,
- wkładamy szczoteczkę do kubka do góry włosiem,
- kubek ze szczoteczka ustawiamy w wyznaczonym miejscu.
- korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo,
- zawsze spłukujemy po sobie wodę.
- starannie układamy swoją odzież, buty ustawiamy równo na półce,
- pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie – jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki),
- po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku, otrzepujemy bytu z piasku, błota,
- śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę,
- przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu),
- starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę.
- używamy słów: proszę, dziękuję, przepraszam,
- bieganie po sali jest zabronione,
- dzielimy się zabawkami,
- staramy się mówić umiarkowanym głosem,
- sprzątamy po sobie zabawki, po skończonej zabawie odkładamy je na miejsce.
- każde wyjście z Sali zgłaszamy nauczycielce,
- śmieci i papierki wyrzucamy do kosza.
- bezpiecznie korzystamy z urządzeń,
- nie popychamy innych,
- nie bijemy się,
- pomagamy młodszym kolegom,
- nie oddalamy się z terenu ogrodu,
- słuchamy poleceń nauczyciela.
- idziemy kolejno parami,
- nie popychamy się,
- uważnie słuchamy,
- przestrzegamy zasad ruchu drogowego.
- zajmujemy wyznaczone miejsce,
- witamy się z gośćmi ,
- uważnie słuchamy,
- żegnamy się z gośćmi,
- wychodzimy w ustalonej kolejności.
- inni cicho pracują,
- inni się bawią,
- czytamy i słuchamy,
- gdy inni odpoczywają.
- pochwałą indywidualna,
- pochwała przed cała grupą,
- pochwała przed rodzicami,
- nagroda poprzez sprawienie dziecku przyjemności zabawą przez niego wybraną,
- znaczek „serduszko” na tablicy grupowego systemu motywacji do nabywania zachowań pożądanych,
- kara naturalna – zadośćuczynienie wyrządzonej krzywdzie,
- odmówienie dzieciom nagrody,
- czasowe odbieranie przyznanego przywileju,
- „krzesełko do przemyślenia” chwilowe wykluczenie dziecka z zabawy w celu
- przeanalizowania swojego postępowania.
Kilka praktycznych rad:
- bądźcie konsekwentni, róbcie to, co mówicie i mówcie o tym, co robicie,
- bądźcie świadomi tego, czego uczycie,
- bądźcie żywym przykładem właściwego działania,
- bądźcie dobrymi obserwatorami dzieci,
- dobrze poznajcie siebie i swoje możliwości,
- połóżcie nacisk na pogłębianie swoich wiadomości i umiejętności,
- stwórzcie atmosferę wzajemnego zaufania i szacunku,
- nie oczekujcie, że natychmiast wystąpi u dziecka pożądana umiejętność, zmiany wymagają czasu,
- bądźcie cierpliwi – pamiętajcie, że pośpiech szkodzi.
1. Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi.
2. Potrafię czekać na swoją kolej podczas działalności zabawowej i edukacyjnej.
3. Szanuję własność cudzą i wspólną.
4. Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować i tego samego oczekuję od
innych.
5. Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić, a po skończonej
zabawie odłożę je na miejsce.
6. Bawię się tak, aby nie powodować zagrożenia i przykrości innym.
7. Pomagam innym młodszym i mniej sprawnym kolegom.
8. Próbuję samodzielnie rozwiązywać sytuacje problemowe zgodnie z ogólnie przyjętymi
normami.
9. Stosuje formy grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam itp.
10. Wiem, że w przedszkolu jestem po to, aby zdobyć wiedzę i umiejętności potrzebne mi w szkole.
W naszym przedszkolu:
DZIECKO:
1. Poznaje swoje prawa i obowiązki.
2. Czuje się bezpieczne.
3. Rozwija się twórczo i jest samodzielne.
4. Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces.
5. Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.
6. Buduje pozytywny obraz samego siebie.
7. Jest świadome swojej przynależności narodowej.
8. Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
9. Osiąga gotowość szkolną na wysokim poziomie.
RODZICE:
1. Uzyskują fachową pomoc pedagogiczną.
2. Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
3. Mogą mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach na temat pracy przedszkola.
4. Bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
5. Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola.
6. Czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach,
7. Chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronna pomoc.




PROGRAM PROFILAKTYKI PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO
W KOTORZU MAŁYM
W KOTORZU MAŁYM
PODSTAWA PRAWNA
1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz.U z 2004 r. Nr. 256, poz. 2572 z póz. zm. ).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017r. poz.356)
WSTĘP
Program profilaktyki przeznaczony jest do realizacji w przedszkolu i w swoim
założeniu obejmuje pracę wychowawczo-profilaktyczną nad całością osobowości dziecka
z uwzględnieniem kształtowania sfery psychicznej, duchowej i fizycznej. Wdrażanie
programu równolegle wśród rodziców i nauczycieli, tworzenie jednorodnego środowiska
wychowawczego jest jedną z najskuteczniejszych metod w profilaktyce wszelkich zachowań patologicznych.
Przedszkole to „placówka przeznaczona dla dzieci od 3 do 6 lat, wspomagająca indywidualny rozwój, zapewniająca opiekę odpowiednią do potrzeb dziecka oraz przygotowująca do nauki w szkole”(MEN, Dz.U.Nr61, poz.624) . Zadaniem przedszkola jest zapewnienie dzieciom właściwych warunków rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego jak i również przygotowanie dziecka do nauki w szkole.
Ponadto przedszkole poza edukacją i wychowaniem dzieci, powinno także prowadzić działania profilaktyczne, tzn. zapewniające dzieciom zdrowie i bezpieczeństwo w każdym podejmowanym działaniu. Profilaktyka w przedszkolu ma zapobiegać wszelkim niepożądanym zjawiskom w tymże rozwoju.
Niniejszy program profilaktyczny przedszkola ma za zadanie uświadomić dzieci w wieku przedszkolnym o istniejących w życiu ludzkim zagrożeniach oraz wyposażyć je w umiejętności radzenia sobie z nimi. Obowiązkiem każdej osoby dorosłej, zwłaszcza nauczycieli jest stwarzanie każdego dnia warunków sprzyjających kształtowaniu postaw odpowiedzialności za życie własne oraz innych.
1. CELE SZCZEGÓŁOWE:
1. Tworzenie warunków sprzyjających bezpieczeństwu dzieci i zachowaniu ich zdrowia.
2. Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych.
3. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności
ruchowej dziecka.
2. Charakterystyka programu:
Program profilaktyczny dla Publicznego Przedszkola w Kotorzu Małym jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez MENiS /Rozporządzenie z dnia 26 lutego 2002r / i powstał w oparciu o program wychowania przedszkolnego „Nasze przedszkole” autorstwa Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaba-Żabińskiej. Program posiada jasno sprecyzowany cel ogólny i cele szczegółowe, które będą osiągane poprzez odpowiednio dobrane metody i formy pracy z dzieckiem, a także dzięki doborowi treści nauczania oraz stworzeniu optymalnych warunków do ich realizacji. W programie ujęte są także przewidywane osiągnięcia dzieci. Program „ Nasze przedszkole” został zatwierdzony przez Radę Rodziców przy Publicznym Przedszkolu w Kotorzu Małym.
3. Zadania do realizacji:
- Bezpieczeństwo dziecka na drodze
- Bezpieczeństwo dziecka w czasie zabawy
- Postępowanie w razie zgubienia się dziecka
- Postępowanie w razie zmian warunków atmosferycznych
- Kształtowanie właściwych postaw wobec zwierząt i roślin
- Kształtowanie właściwych postaw wobec obcych ludzi
- Zapobieganie pożarom
TREŚCI PROGRAMOWE | FORMY REALIZACJI | PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA |
Bezpieczeństwo dziecka na drodze
|
|
Dziecko potrafi właściwie zachować się na drodze jak również podczas korzystania ze środków transportu (przechodzenie tylko w miejscach dla pieszych, przechodzenie zdecydowanym krokiem, przechodzenie prawą stroną chodnika). Rozumie konieczność zapinania pasów i siedzenia w foteliku podczas jazdy samochodem, zachowania ostrożności przy wysiadaniu z samochodu. Stosowanie różnorodnych elementów odblaskowych. |
Bezpieczeństwo dziecka w czasie zabawy
|
|
Dziecko zna pomieszczenia przedszkolne i ich przeznaczenie, potrafi zgodnie bawić się i współdziałać w zespole. Potrafi przewidzieć skutki wynikające z niebezpiecznych zabaw i zachowań |
Postępowanie w razie zgubienia się
|
|
Umiejętne zachowanie w razie zgubienia się w tłumie, w sklepie na imprezie. Posługiwanie się własnym imieniem , nazwiskiem, adresem zamieszkania. |
Postępowanie w razie zmian warunków atmosferycznych
|
|
Wie jak zachować się podczas burzy, huraganu. Ubiera się odpowiednio do warunków pogodowych, wie jak zapobiegać przemarznięciu/ przegrzaniu. |
Kształtowanie właściwych postaw wobec zwierząt i roślin
|
|
Rozumienie zakazu zbliżania się do nieznanych zwierząt: nie dotyka zwierząt, zwłaszcza dzikich. Wie, że nie należy karmić bez zgody/ drażnić zwierząt. Rozumie, że nie należy brać do ust nieznanych owoców, spotkanych roślin. Potrafi reagować i informować dorosłych, jeśli zauważy sytuację spożywania przez inne dzieci owoców, roślin spotkanych w ogrodzie przedszkolnym, na spacerze, wycieczce. |
Kształtowanie właściwych postaw wobec obcych ludzi
|
b) odchodzenia z nimi |
Zachowanie ostrożności w kontaktach z osobami obcymi np. Nie przyjmowanie od nich prezentów, pokarmów, odmawiania pójścia na spacer, nie otwieranie drzwi nieznajomym, przestrzeganie zakazu wsiadania do pojazdów osób nieznajomych. Nie oddalanie się bez zgody i wiedzy dorosłych. Wie jak zachować się ze strony zaczepki obcej osoby. Potrafi w sytuacji zagrożenia poinformować o niej rodziców, nauczycieli. Zna rodzaje niebezpieczeństw grożących dziecku: zły dotyk, przemoc, agresja. |
Zapobieganie pożarom |
|
Unikanie zabawy zapałkami, rozpalania ognisk w lesie mogących być przyczyną pożarów. Bezzwłoczne opuszczanie miejsca zagrażającego bezpieczeństwu np. pożar-poinformowanie o tym osoby dorosłej. Dziecko zna przyczyny i zasady ochrony przeciwpożarowej. Zna numery alarmowe. |
4. Metody i formy realizacji programu
A. METODY
- PODAJĄCE (pogadanka, opowiadanie, historyjka obrazkowa)
- PROBLEMOWE ( konwersja, metody aktywizujące typu inscenizacja, drama, dyskusja, burza mózgów)
- PRAKTYCZNE ( ćwiczenia i działania oparte na konkrecie, pokaz, wycieczki)
- EKSPONUJĄCE (ekspozycja)
- INDYWIDUALNE
- ZESPOŁOWE
- GRUPOWE
- KLAUZULA INFORMACYJNA
- DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
- RAMOWY ROZKŁAD DNIA
- PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO OBOWIĄZUJĄCA OD 17.02.2017r.
- STATUT PRZEDSZKOLA
- PROCEDURA PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI
- KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
- ZAJĘCIA DODATKOWE
- ZDROWO JEMY - ZDROWO ROŚNIEMY PROMUJEMY ZDROWIE
- KONSULTACJE
- PROGRAMY REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
- PROFIL ROZWOJOWY SZEŚCIOLATKA.
DO POBRANIA:
- Wniosek uzupełniający - II etap rekrytacji
- Wniosek o przyjęcie do przedszkola - rok szkolny 2021/2022
- Deklaracja o kontynuacji pobytu dziecka w przedszkolu- rok szkolny 2021/22
- Oświadczenie COVID-19
- Zwrot opłaty za marzec
- Załączniki do procedury COVID-19
- Wniosek - oświadczenie woli
- Wniosek o przyjęcie dziecka do przedszkola
- Załączniki do wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola
- Wniosek o kontynuację pobytu w przedszkolu
- ZDROWIE JAMY USTNEJ MAŁEGO DZIECKA - PORADNIK DOBRYCH PRAKTYK W KSZTAŁTOWANIU ZACHOWAŃ PROZDROWOTNYCH