![]() |
STATUT PRZEDSZKOLA |
do Uchwały nr 4/2017/2018


STATUT
Przedszkola Publicznego w Kotorzu Małym
Tekst jednolity
PODSTAWY PRAWNE
- Konwencja o Prawach Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r. (Dz. U. Nr 120 z 1991 r. poz. 526).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 1943).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. wprowadzająca – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949)
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 poz. 1379).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. 2017, poz. 649).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przeszkolonego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (Dz. U. 2017, poz.356).
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Przedszkole Publiczne w Kotorzu Małym, zwane dalej przedszkolem jest placówką publiczną.
- Siedziba przedszkola znajduje się w Kotorzu Małym
- Ustalona nazwa przedszkola brzmi:
Przedszkole Publiczne
Adres: Przedszkole Publiczne w Kotorzu Małym
ul. 1 – go Maja 5, 46 – 045 Turawa
tel./ fax. 774212070
4. Przedszkolu nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady pedagogicznej.5. Nazwa przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
6. Organem prowadzącym jest: Gmina Turawa.
7. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest : Opolski Kurator Oświaty.
8. Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa bez bliższego określenia o:
1) przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole w Kotorzu Małym,
2) statucie – należy przez to rozumieć Statut Przedszkola w Kotorzu Małym,
3) nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego przedszkola,
4) rodzicach – należy przez to rozumieć prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 2
- Celem przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
- Zadania przedszkola.
z rozwijających się procesów poznawczych;
które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
5) Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem
indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
6) Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
7) Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
8) Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie
psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w
przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
9) Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru,
muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
10) Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko
przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm
odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
11) Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
12) Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez
rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój
tożsamości dziecka;
13) Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby,
w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na
tym etapie rozwoju;
14) Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe
zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
15) Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez
nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
16) Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej – j. niemieckiego lub etnicznej.
17) Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;
18) Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym, z tym, że nie dotyczy to:
- dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w pkt. 1 rodzaje niepełnosprawności, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz.59,949),oraz jeżeli z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak możliwości realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;
19) Cele i zadania przedszkola są realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej
przedszkola.
SPOSOBY REALIZACJI ZADAŃ PRZEDSZKOLA
§ 3
- Praca opiekuńczo - wychowawcza i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę wychowania przedszkolnego, zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego dla poszczególnych grup.
- Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
- Program wychowania przedszkolnego zawiera:
2) tematykę materiału edukacyjnego;
3) wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu.
4) dostosowanie programu do potencjału i możliwości grupy.
4. Nauczyciel oddziału może wybrać program wychowania przedszkolnego spośród programów gotowych lub:
1) opracować program samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami;
2) zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów);
3) zaproponować program opracowany przez innego autora wraz z dokonanymi zmianami.
- Przed dopuszczeniem programu wychowania przedszkolnego do użytku w przedszkolu, Dyrektor przedszkola może zasięgać opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w przedszkolu lub zespołu nauczycielskiego i specjalistów, zatrudnionych w przedszkolu.
- Nauczyciel przedstawia dyrektorowi program wychowania przedszkolnego.
- Programy wychowania przedszkolnego dopuszcza Dyrektor przedszkola.
- Dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego.
- Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział przedszkolny opiece (jednemu) dwojga nauczycieli, zwanych dalej wychowawcami grupy, zależnie od czasu pracy oddziału lub przyjętych dodatkowo zadań.
- Dyrektor przedszkola zapewnia zachowanie ciągłości pracy wychowawczej przez cały okres funkcjonowania grupy.
- Liczbę nauczycieli w poszczególnych oddziałach zatwierdza, co roku organ prowadzący.
§ 5
- Przedszkole wydaje rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informacje o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
- Informacje wydaje się do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.
- Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na podstawie dokumentacji prowadzonych obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym.
§ 6
Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem poprzez:- Realizację przez nauczycieli zadań zapisanych w § 32 niniejszego statutu.
- Opracowanie miesięcznych planów pracy przez nauczyciela, który uwzględnia: równomierne rozłożenie zajęć w poszczególnych dniach, różnorodność zajęć w każdym dniu.
- Przestrzeganie liczebności grup.
- Odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń.
- Prowadzenie zajęć z wychowania komunikacyjnego, współdziałanie z organizacjami zajmującymi się ruchem drogowym.
- Kontrolę obiektów budowlanych należących do przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów. Kontroli obiektów dokonuje Dyrektor przedszkola, co najmniej raz w roku.
- Umieszczenie w widocznym miejscu planu ewakuacji przedszkola.
- Oznaczenie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały.
- Zabezpieczenie szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren przedszkola w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię.
- Ogrodzenie terenu przedszkola.
- Zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień.
- Zabezpieczenie przed swobodnym dostępem dzieci do pomieszczeń kuchni i pomieszczeń gospodarczych.
- Wyposażenie schodów w balustrady z poręczami zabezpieczającymi przed ewentualnym zsuwaniem się po nich.
- Wyposażenie pomieszczeń przedszkola, w apteczki zaopatrzone w niezbędne środki do udzielenia pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy.
- Dostosowanie mebli, krzesełek, szafek do warunków antropometrycznych dzieci,
w tym dzieci niepełnosprawnych. - Zapewnianie odpowiedniej liczby opiekunów nad dziećmi uczestniczącymi w imprezach i wycieczkach poza teren przedszkola.
- Przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
§ 7
Przedszkole prowadzi szeroką działalność z zakresu profilaktyki poprzez:- Realizacje przyjętego Programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Rozpoznawanie i analizowanie indywidualnych potrzeb i problemów wychowanków.
- Realizację określonej tematyki zajęć we współpracy z lekarzami, wolontariuszami organizacji działających na rzecz dziecka i rodziny.
- Działania opiekuńcze wychowawców grup, w tym rozpoznawanie relacji między rówieśnikami.
- Promocję zdrowia, zasad poprawnego żywienia.
- Prowadzenie profilaktyki uzależnień.
§ 8
- Nad wychowankami w przedszkolu poprzez:
2) rozmowy indywidualne wychowawcy z dziećmi i rodzicami na początku roku szkolnego w celu rozpoznania cech osobowościowych dziecka, stanu jego zdrowia, warunków rodzinnych i
materialnych;
3) organizację dni adaptacyjnych, wycieczek /imprez integracyjnych;
4) pomoc w adaptacji dziecka w nowym środowisku organizowana przez nauczycieli przedszkolnych;
5) udzielanie niezbędnej — doraźnej pomocy przez pielęgniarkę, wychowawcę lub przedstawiciela dyrekcji;
6) współpracę z Poradnią Psychologiczno-pedagogiczną, w tym specjalistyczną;
7) respektowanie zaleceń lekarza specjalisty oraz orzeczeń/ opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej;
8) organizowanie w porozumieniu z organem prowadzącym nauczania indywidualnego na podstawie orzeczenia o potrzebie takiej formy edukacji;
9) przekazywanie informacji na temat możliwości wsparcia wychowanków znajdującymi się w trudnej sytuacji materialnej z powodu warunków rodzinnych i losowych, zgodnie z zasadami określonymi
przez organ prowadzący.
- Nad dziećmi szczególnie uzdolnionymi poprzez:
i tempa pracy do możliwości i potrzeb dziecka,
2) rozwój zdolności dziecka w ramach zajęć dodatkowych,
3) wspieranie dziecka w przygotowaniach do konkursów,
4) indywidualizację procesu wychowawczo - dydaktycznego;
- Nad wychowankami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie z zasadami określonymi w § 10 statutu przedszkola.
ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
§ 9
- Przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szczególności:
2) przeprowadza obserwacje pedagogiczne i odpowiednio je dokumentuje;
3) dokonuje analizy gotowości dzieci 6 letnich do rozpoczęcia nauki w szkole;
4) indywidualizuje zadania edukacyjne odpowiednio do potrzeb i możliwości dzieci;
5) opracowuje i realizuje indywidualnie program wspomagania i korygowania rozwoju dziecka;
6) współpracuje ze specjalistami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej;
7) ujednolica oddziaływania wychowawcze przedszkola i rodziców.
- Przedszkole w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspiera rodziców w procesie wychowania dzieci w szczególności:
2) motywuje rodziców do realizowania wspólnie przyjętych metod wychowawczych i konsekwentnych wymagań wobec dziecka;
3) analizuje wspólnie z rodzicami ewentualne przyczyny trudnych zachowań dziecka;
4) proponuje rodzicom różne profesjonalne formy pomocy między innymi:
a) współdziałanie z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
b) konsultacje ze specjalistami,
c) warsztaty psychologiczno-pedagogiczne,
d) inne w zależności potrzeb rodziców,
5) organizuje zespoły do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz określa sposoby i formy udzielania pomocy dzieciom i ich rodzicom;
6) integruje dzieci z zaburzeniami rozwojowymi z grupą rówieśniczą na zasadzie równości praw i obowiązków.
- Nauczyciele i specjaliści pracujący z dzieckiem posiadającym opinię poradni psychologiczno - pedagogicznej tworzą zespół.
- Koordynatorem zespołu jest jeden z wychowawców grupy.
- Członkowie zespołu wspólnie opracowują indywidualny program wsparcia w którym uwzględnia się poszczególne formy i okres udzielania specjalistycznej pomoc psychologiczno - pedagogicznej oraz ustalają wnioski dotyczące dalszej pracy z dzieckiem. Realizują go w ramach zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych, dodatkowych, które ustala Dyrektor.
- Korzystanie z pomocy psychogiczno – pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Przedszkole może prowadzić wczesne wspomaganie rozwoju dziecka na zasadach uzgodnionych z organem prowadzącym na podstawie odrębnych przepisów.
§ 10
- Przedszkole zapewnia opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi poprzez:
orzeczeniem poradni p-p;
2) współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną w zakresie ustalenia najbardziej efektywnych
form i metod pracy rewalidacyjnej;
3) wspomaganie w uzgodnieniu z rodzicami (opiekunami prawnymi) rozwoju dziecka a w szczególności wyrównywanie i korygowanie deficytów rozwojowych, eliminowanie przyczyn;
4) informowanie o możliwości przeprowadzania specjalistycznych badań dziecka na wniosek lub zgodę rodziców.
- Nauczyciele i specjaliści pracujący z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego tworzą zespół.
- Koordynatorem zespołu jest jeden z wychowawców grupy.
- Członkowie zespołu wspólnie opracowują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), w którym uwzględnia się poszczególne formy wsparcia i okres ich udzielania.
- Zespół realizuje go w ramach zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych, dodatkowych oraz rewalidacyjnych na podstawie dwukrotnie dokonanej w roku szkolnym oceny efektowności podejmowanych działań, ustalają wnioski dotyczące dalszej pracy z dzieckiem.
- Dyrektor na piśmie informuje rodziców o proponowanych formach wsparcia.
- Prowadzenie zajęć rewalidacyjnych w wymiarze zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu.
- Zajęcia rewalidacyjne prowadzone są przez nauczycieli mających odpowiednie specjalistyczne zgodne z niepełnosprawnością dziecka.
- W miarę potrzeb, za zgodą organu prowadzącego w przedszkolu może powstać oddział integracyjny, w którym liczba dzieci powinna wynosić od 15 do 20, w tym do 5 dzieci niepełnosprawnych.
§ 11
- Przedszkole umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej:
2) uznając prawo Rodziców do religijnego wychowania dzieci przedszkole organizuje na wniosek
Rodziców naukę religii na zasadach określonych innymi przepisami.
- Na wniosek rodziców przedszkole organizuje zajęcia umożliwiające podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej.
- Sposób realizacji celów i zadań podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej określają odrębne przepisy.
§ 12
- Nauczyciele przedszkola na bieżąco i systematycznie rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne w tym, trudności, zainteresowania i uzdolnienia dziecka na podstawie obserwacji pedagogicznych, które kończą się oceną gotowości do podjęcia nauki w szkole.
- W przypadku stwierdzenia, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel w uzgodnieniu z rodzicami niezwłocznie udziela takiej pomocy prowadząc zajęcia o charakterze terapeutycznym w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem lub udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zajęć rozwijających dla dzieci szczególnie uzdolnionych mających wyjątkowe predyspozycje i prowadzi je przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy.
- O podjętej pracy informuje jednocześnie dyrektora przedszkola.
- Nauczyciele współdziałają z rodziną w wychowaniu dzieci w celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole, z uwzględnieniem indywidualnych możliwości każdego wychowanka.
- Nauczyciele informują, rodziców o możliwościach występowania do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych o przeprowadzenia specjalistycznych badań oraz wnioskowania o wydanie opinii lub orzeczenia.
§ 13
- Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne
w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej. - Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego
w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat. - Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, są obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, a także zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia. Niedopełnienie obowiązku podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
- Kontrolowanie spełniania obowiązku, należy do zadań dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka.
- Dyrektor przedszkola obowiązkowo powiadamia dyrektora szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz o zmianach w tym zakresie.
§ 14
- Przedszkole sprawuje bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
- Przedszkole zapewnia dzieciom stałą opiekę pedagogiczną zapewniającą bezpieczeństwo. Podczas pobytu w przedszkolu dziecko pozostaje nieustannie pod opieką osoby dorosłej – nauczyciela wspomaganego przez pomoc nauczyciela lub pracownika obsługi.
- W sytuacjach szczególnych na krótki okres czasu dopuszcza się sprawowanie opieki przez innych niż nauczyciel pracowników przedszkola: pomoc nauczyciela lub woźną.
- Wyjścia i wyjazdy poza teren przedszkola zabezpiecza nauczyciel organizując dodatkowe osoby do opieki nad dziećmi (personel przedszkola lub rodzice).
- W trakcie zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad dziećmi sprawują osoby dorosłe w ilości 1 opiekuna na 10 dzieci.
- Podczas wyjazdów na wycieczki lub pobytu na „zielonym przedszkolu” opiekę nad dziećmi sprawują osoby dorosłe w ilości 1 opiekun na 6 dzieci.
- W trakcie organizacji wyjazdu na basen, (jeśli są organizowane w ciągu roku szkolnego) opiekę nad dziećmi sprawują osoby dorosłe w ilości 1 opiekun na 7 dzieci wychowanków.
- Podczas zajęć w wodzie za dzieci odpowiadają nauczyciele oraz przeszkoleni instruktorzy i ratownicy.
- Warunkiem uczestnictwa dzieci w zajęciach na basenie jest pisemna zgoda rodziców.
- Wszyscy pracownicy przedszkola przestrzegają zasad bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi przepisami, oraz zasadami obowiązującymi w przedszkolu.
- Szkolenia pracowników w zakresie BHP są prowadzone zgodnie z przepisami prawa w tym zakresie.
- W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy – bez stosowania leków.
- W wyjątkowych przypadkach nauczyciel przechowuje leki i wydaje je dziecku na podstawie upoważnienia rodzica na podstawie decyzji lekarza.
- Nauczyciel zobowiązany jest do sprawdzenia listy obecności dzieci na prowadzonych zajęciach - wg godzin pobytu dziecka i potwierdzenia odbytych zajęć podpisem w dzienniku.
- W przedszkolu realizowany jest program wychowawczo – profilaktyczny, przyjęty corocznie zgodnie z procedurami określonymi innymi przepisami.
- W ramach profilaktyki zdrowotnej w przedszkolu prowadzi się następujące działania:
2) systematyczne wietrzenie sal (co najmniej, co 3 godziny);
3) systematyczne, dokładne mycie rąk (co najmniej, co 2 godziny);
4) codzienne mycie zębów po 1 posiłku.
- Zadania pracowników nie będących nauczycielami związane z zapewnieniem bezpieczeństwa:
2) udzielanie pomocy dzieciom na prośbę nauczycieli w sytuacjach szczególnie uzasadnionych;
3) informowanie o stwierdzonych zagrożeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu dzieci.
- Rodzice lub prawni opiekunowie dziecka mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola. W przypadku wychowanków Domu Dziecka – dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane przez wychowawcę lub pracownika Domu Dziecka.
- Dzieci mogą być wyjątkowo przyprowadzane i odbierane przez inne osoby pełnoletnie upoważnione na piśmie przez obojga rodziców lub prawnych opiekunów. Upoważnienia te zawierają imię i nazwisko osoby upoważnionej, serię i nr dowodu osobistego oraz PESEL. Upoważnienie jest własnoręcznie podpisane przez rodzica lub prawnego opiekuna. Upoważnienia dostarczane są osobiście przez rodziców do kancelarii przedszkola i pozostają w dokumentacji przedszkola.
- Rodzice lub opiekunowie powinni przyprowadzić dziecko do szatni i oddać pod opiekę osoby dyżurującej, w razie jej nieobecności pod opiekę nauczyciela w sali przedszkolnej.
- W przypadku zgłoszenia się po odbiór dziecka osoby, której stan wskazuje na spożycie alkoholu, dziecko nie zostanie oddane pod jej opiekę, a o fakcie tym zostanie poinformowany Dyrektor przedszkola lub nauczyciel pełniący funkcję zastępcy dyrektora w czasie jego nieobecności.
- W wypadku, o którym mowa w pkt. 4, nauczyciel jest zobowiązany do zorganizowania odbioru dziecka przez inną upoważnioną osobę.
- W przypadku braku kontaktu z innymi osobami upoważnionymi do odbioru dziecka, w ostatecznej sytuacji nauczyciel zawiadamia organy Policji.
- Rodzice lub opiekunowie w wypadku braku możliwości odbioru dziecka z przedszkola – sytuacja losowa - zobowiązani są do poinformowania dyrektora przedszkola o zaistniałym przypadku oraz do uzgodnienia innego sposobu odbioru dziecka.
- Życzenia rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców muszą być poświadczone przez stosowne orzeczenie sądu.
- Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci zdrowe, o chorobie zakaźnej dziecka rodzice mają obowiązek powiadomić nauczyciela oddziału.
- Na prośbę nauczyciela w uzasadnionych przypadkach, rodzice są zobowiązani do dostarczenia zaświadczenia na piśmie od lekarza pediatry, stwierdzające zdolność dziecka do przebywania w przedszkolu.
- Nauczyciel oddziału ma obowiązek zgłosić rodzicom (prawnym opiekunom) stan dziecka wskazujący na chorobę.
- Ubezpieczenie dzieci:
2) Koszt ubezpieczenia ponoszą rodzice.
3) W przypadku braku ubezpieczenia placówka nie ponosi odpowiedzialności od następstw i nieszczęśliwych wypadków.
4) Rodzice mogą samodzielnie ubezpieczyć dzieci.
FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA Z RODZICAMI ( OPIEKUNAMI PRAWNYMI )
§ 17
- Formami współdziałania rodziców z Przedszkolem są:
2) zebrania grupowe (według grafiku ustalonego przez rodziców i nauczycieli lub na życzenie którejś ze stron);
3) zajęcia otwarte, warsztaty, prelekcje;
4) spotkania grupowe - z rodzicami i dziećmi, prowadzone metodami aktywnymi;
5) wspólne plenery – warsztaty plastyczne, rodzinne zabawy w teatr;
6) wystawy prac dzieci;
7) kontakty indywidualne inicjowane przez nauczyciela i rodziców;
8) udział w organizowaniu uroczystości przedszkolnych i imprez artystycznych dla dzieci;
9) inne atrakcyjne formy zabaw rodzinnych organizowanych w przedszkolu i poza terenem przedszkola;
10) kąciki informacyjne dla rodziców prowadzone systematycznie przez cały rok;
11) strona internetowa przedszkola prowadzona na bieżąco;
12) dni adaptacyjne (w okresie wakacji) dla rodziców i dzieci trzyletnich, które przychodzą do
przedszkola pierwszy raz.
ROZDZIAŁ III
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
- Organami przedszkola są:
2) Rada pedagogiczna,
3) Rada rodziców.
- Każdy z wymienionych organów w § 18 ust. 1 działa zgodnie z ustawą prawo oświatowe. Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów, uchwalonych przez te organy. Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze statutem przedszkola.
§ 19
- Kieruje bieżącą działalnością wychowawczo - dydaktyczną oraz reprezentuje placówkę na zewnątrz;
- Sprawuje nadzór pedagogiczny oraz inspiruje nauczycieli i stwarza im warunki do podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia, a także zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego;
- Gromadzi informację o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach;
- Dokonuje oceny nauczycieli i nadaje stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego;
- Uczestniczy w komisjach kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych na kolejne stopnie awansu zawodowego nauczycieli;
- Przygotowuje arkusz organizacji przedszkola, przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu zgodnie z wytycznymi GZEAS w Turawie;
- Realizuje uchwały rady pedagogicznej i rady rodziców podjęte w ramach ich kompetencji;
- Sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez efektywne działania prozdrowotne;
- Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie oraz organizację obsługi administracyjnej, finansowej i gospodarczej placówki;
- Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami;
- Zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i ppoż.;
- Administruje Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z obowiązującym regulaminem;
- Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom placówki;
3) przyznawania dodatku motywacyjnego nauczycielom;
4) występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej o przyznanie nagród, odznaczeń
i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników.
- Dyrektor przedszkola współpracuje z radą pedagogiczną i radą rodziców. Koordynuje współdziałanie organów przedszkola, zapewniając im swobodne działanie i podejmowanie decyzji zgodnie z prawem oraz wymianę informacji między nimi;
- Dyrektor wstrzymuje wykonanie wszelkich uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
- O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego przedszkole.
- Rozstrzygniecie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
- Dyrektor podejmuje decyzje administracyjne w ramach kompetencji stanowiących (np. o przyjęciu oraz skreśleniu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego).
- Na wniosek Dyrektora Wójt wyznacza nauczyciela, który w razie potrzeby zastępuje Dyrektora i przyjmuje te czynności wynikające ze statusu dyrektora, które są niezbędne dla właściwego funkcjonowania placówki.
- Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
§ 20
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce.
- W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział (z głosem doradczym) osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest Dyrektor przedszkola.
- Zebrania rady pedagogicznej odbywają się przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu rocznych zajęć przedszkolnych, przed przerwą wakacyjną, oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
2) uchwalanie statutu przedszkola;
3) opiniowanie zaproponowanych przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego;
4) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
5) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola;
6) podejmowanie w porozumieniu z psychologiem i rodzicami uchwały upoważniającej dyrektora
do skreślenia dziecka z listy wychowanków;
7) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu.
- Rada pedagogiczna opiniuje:
2) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
3) projekt planu finansowego przedszkola;
4) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.
- Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także innych pracowników placówki.
RADA RODZICÓW
§ 21
- Rada Rodziców jest kolegialnym organem Przedszkola reprezentującym ogół rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola.
- W skład Rady Rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach podczas zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
- W wyborach, o których mowa w ust. 2, jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
- Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady Rodziców;
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli rad oddziałowych do Rady Rodziców Przedszkola;
- Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny ze statutem Przedszkola.
- Rada Rodziców może występować do Dyrektora i innych organów Przedszkola, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Przedszkola.
- W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, rada rodziców może podejmować działania mające na celu pozyskiwanie środków finansowych z dobrowolnych składek rodziców oraz innych podmiotów.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1) uchwalanie w uzgodnieniu z Radą Pedagogiczną Programu Wychowawczo – Profilaktycznego Przedszkola;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania
Przedszkola;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Przedszkola;
4) uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy placówki
i zaspokajania potrzeb dzieci;
5) opiniowanie statutu przedszkola;
- Wszystkie organy przedszkola współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy organ w granicach swoich kompetencji.
- Koordynatorem współdziałania jest Dyrektor przedszkola, który:
1) zapewnia każdemu organowi możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach ustanowionych kompetencji,
2) zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy nimi o planowanych działaniach i podejmowanych decyzjach,
3) organizuje spotkania przedstawicieli organów.
ROZSTRZYGNIĘCIE SPORÓW POMIĘDZY ORGANAMI PRZEDSZKOLA
§ 22
- Wszystkie spory pomiędzy poszczególnymi organami załatwiane są polubownie na terenie placówki.
- Sposób rozwiązywania sporów między organami przedszkola:
2) konflikt dyrektora z rodzicami rozstrzyga rada pedagogiczna z radą rodziców;
3) w przypadku konfliktu nauczyciela z rodzicami w pierwszej kolejności powinien być powiadomiony Dyrektor przedszkola, który rozstrzyga problem zgodnie z kompetencjami i obowiązującymi
przepisami; w przypadku nie rozstrzygnięcia sporu, Dyrektor sprawę przekazuje zgodnie z
kompetencjami organowi prowadzącemu lub sprawującemu nadzór pedagogiczny;
4) w przypadku sporu między radą pedagogiczną i radą rodziców Dyrektor kieruje organy pozostające w sporze do mediacji, w której pełni rolę mediatora; Dyrektor wyznacza termin posiedzenia
mediacyjnego i zaprasza do udziału w nim upoważnionych przedstawicieli organów pozostających
w sporze; jeżeli podczas trzech kolejnych posiedzeń organy pozostające w sporze nie osiągną porozumienia, spór rozstrzyga Dyrektor kierując się zasadą obiektywizmu oraz dobrem przedszkola
i jego wychowanków; decyzja dyrektora jest ostateczna;
5) w przypadku sporu między dyrektorem a pozostałymi organami przedszkola, obowiązkiem organów pozostających w sporze jest przystąpienie do próby zawarcia porozumienia; w tym celu organy pozostające w sporze ustalają termin wspólnego posiedzenia w razie nieosiągnięcia porozumienia
podczas dwóch kolejnych posiedzeń, każdemu organowi pozostającemu w sporze przysługuje prawo skierowania sprawy do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
zależnie od kompetencji;
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
§ 23
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej na podstawie programu wychowania przedszkolnego dopuszczonego do użytku przez dyrektora przedszkola na wniosek nauczyciela lub nauczycieli na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, naukę języka obcego, nauki religii i zajęć reedukacyjnych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
2) z dziećmi w wieku 5-6 lat - około 30 minut.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Przedszkole jest dwuoddziałowe. W razie potrzeb środowiska liczba oddziałów może ulec zmianie.
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący.
- W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
2) liczbę pracowników pedagogicznych przedszkola , pracowników administracji i obsługi oraz liczbę stanowisk kierowniczych; zasady wynagradzania i zatrudniania pracowników o których mowa
określają odrębne przepisy zwłaszcza Karta Nauczyciela i Kodeks Pracy;
3) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
4) organizację dodatkowych zajęć dla dzieci finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
- W przypadkach konieczności wprowadzenia zmian w arkuszu organizacji Dyrektor przedszkola sporządza aneks, który zatwierdza organ prowadzący.
- Bezpłatne nauczanie, wychowanie i opieka nad dziećmi w wieku 6 lat i powyżej realizowane są w przedszkolu w godzinach jego pracy.
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców (opiekunów prawnych).
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. Szczegółowe rozkłady dnia zawarte są w dziennikach zajęć poszczególnych oddziałów.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
- Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez:
2) Rodziców w formie opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego z wyłażeniem czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolach;
- Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.
- Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji Narodowej.
§ 24
- Czas pracy przedszkola w ciągu dnia i w ciągu roku dostosowany jest do istotnych potrzeb w zakresie opieki i wychowania dzieci, wyrażanych przez rodziców w formularzach zgłoszeń, po akceptacji przez organ prowadzący.
- Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i nauczanie przez pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku w godzinach od 630 do 1630, za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący w miarę możliwości dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
- W okresie zmniejszonej frekwencji dzieci, może zostać zmniejszona liczba oddziałów.
- W okresie absencji nauczycieli Dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o łączeniu grup dziecięcych.
- W sytuacjach wymienionych w punktach 5 i 6 liczba dzieci po połączeniu w oddziałach nie może przekraczać 25 i opiekę nad nimi sprawuje zawsze nauczyciel
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych każdego roku w arkuszu organizacji przedszkola zatwierdzonym przez organ prowadzący.
- Przedszkole dzieciom do lat 5 zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę przez 5 godzin dziennie, w godz. od 800 do godz. 1300.
- Bezpłatne nauczanie, wychowanie i opieka nad dziećmi w wieku 6 lat i powyżej realizowane są w przedszkolu w godzinach jego pracy.
§ 25
- Opłata ponoszona przez rodziców dzieci za nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolu, prowadzone w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki nie może być wyższa niż 1 zł. za godzinę dla dzieci do lat 5.
- Zakres świadczeń wykraczających poza czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę, wysokość opłaty za te świadczenia oraz zasady zwolnień z opłaty określone są w Uchwale Rady Gminy Turawa.
- Ewidencja liczby godzin korzystania przez dziecko z odpłatnych świadczeń udzielanych przez Przedszkole, prowadzona jest przez Przedszkole, na podstawie zapisów w dzienniku zajęć przedszkolnych, prowadzonym przez wychowawcę oddziału.
- Nieobecność dziecka w Przedszkolu zgłasza się w jednej z następujących form: telefonicznie, ustnie, pisemnie, najpóźniej w dniu w którym dziecko jest nieobecne w Przedszkolu, do godz. 800.
- Szczegółowe zasady odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu, oraz godziny pobytu dziecka w placówce ustalone są na mocy umowy sporządzonej z rodzicem (prawnym opiekunem) a dyrektorem przedszkola.
- Podejmowanie w trakcie roku szkolnego jakichkolwiek zmian do wcześniejszej umowy wymaga pisemnego wystąpienia rodzica do dyrektora przedszkola. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor uwzględnia zmiany z pierwszym dniem kolejnego miesiąca.
- Rodzice (opiekunowie prawni) mogą korzystać z obniżenia opłat za korzystanie dziecka z przedszkola.
- Zasady obniżenia opłaty lub zwolnienia z opłaty określają odrębne przepisy.
- Opłatę za świadczenia wykraczające ponad czas przeznaczony na zapewnienie bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki, wyliczaną przez Przedszkole, wnosi się w okresach miesięcznych, w terminie do 10 dnia danego miesiąca, którego dotyczy opłata.
- Opłatę wnosi się na wskazany przez Dyrektora Przedszkola numer rachunku bankowego.
§ 28
- Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola.
- Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia ustala organ prowadzący, wysokość stawki żywieniowej określa Dyrektor.
- Dzienna opłata wyżywienia dziecka w przedszkolu ustalana jest na podstawie obowiązujących cen artykułów żywnościowych, z uwzględnieniem norm żywieniowych.
- Odpłatność rodziców za żywienie dziecka w przedszkolu obejmuje: 100% kosztów surowca zużytego do przygotowania posiłków w tym: śniadanie - 30% obiad - 50% podwieczorek - 20% .
- W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, zwrotowi podlega dzienna stawka żywieniowa za każdy dzień nieobecności pod warunkiem zgłoszenia jej zgodnie z zasadami określonymi w § 25 ust. 4 statutu przedszkola.
- Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z góry w terminie do 10-go każdego miesiąca. W przypadku, gdy ten dzień jest ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu płatności uważa się najbliższy dzień powszedni. Opłaty wnoszone są na rachunek bankowy wskazany przez Dyrektora.
§ 29
- W Przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele wychowania przedszkolnego posiadający kwalifikacje określone odrębnymi przepisami.
- W uzgodnieniu z organem prowadzącym, w Przedszkolu można zatrudniać dodatkowo nauczycieli wspomagających proces edukacji posiadających kwalifikacje do prowadzenia zajęć specjalistycznych.
- Nauczyciele w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych kierują się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie i postawę moralną z poszanowaniem ich godności osobistej.
- Nauczyciele prowadzą obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentują te obserwacje.
- Nauczyciele współpracują ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną i opiekę zdrowotną.
- Nauczyciele współdziałają z rodzicami (opiekunami prawnymi) w sprawach wychowania i nauczania dzieci.
- W trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze, nauczyciele:
kształcących, realizowanych w przedszkolu, zapoznają rodziców z podstawą programową
wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych tam
wiadomości i umiejętności;
2) informują rodziców (opiekunów prawnych) o sukcesach i porażkach dzieci, a także włączają ich
do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają;
3) zachęcają rodziców (opiekunów prawnych) do współdecydowania w sprawach Przedszkola, np.
wspólnie organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci;
4) Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednemu lub dwójce nauczycieli zależnie od pracy oddziału lub realizowanych zadań.
- Nauczyciel Przedszkola prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci, tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania, współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną.
- Do obowiązków nauczyciela należą w szczególności:
2) dążenie do rozwoju własnej osobowości poprzez doskonalenie wiedzy ogólnej, zawodowej, aktywne uczestniczenie w pracach rady pedagogicznej i innych formach dokształcania i doskonalenia;
3) efektywne wykorzystywanie czasu pracy z przeznaczeniem na zabawy i zajęcia dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z dziećmi;
4) prowadzenie diagnozy przedszkolnej dzieci 6 letnich;
5) inne czynności wynikające z zadań statutowych przedszkola (np. udział w uroczystościach przedszkolnych, imprezach, wycieczkach);
6) przestrzeganie tajemnicy służbowej;
7) dbanie o dobre imię wykonywanego zawodu poprzez nienaganną postawę etyczno-moralną;
8) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania
przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka,
jego zachowania i rozwoju;
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej dyrektora i rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych;
- Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków
i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci, ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci, włączenia ich w działalność przedszkola. - Nauczyciel odpowiada za zdrowie, bezpieczeństwo i higienę powierzonych jego opiece dzieci.
- Nauczyciele Przedszkola opracowują miesięczne plany pracy na podstawie wybranego programu zgodnie z rocznym planem i koncepcją pracy Przedszkola.
- Do zadań logopedy należy:
mowy dzieci oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji
językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
4) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
5) prowadzenie dokumentacji zgodnie z przepisami.
§ 34
- W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy niebędący nauczycielami tj. pracownicy administracji i obsługi.
- Podstawowym zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania Przedszkola, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
- Pracownicy administracji i obsługi współpracują z nauczycielami w zakresie opieki
i wychowania dzieci.
- Pomoc nauczyciela Przedszkola zobowiązana jest w szczególności do:
przez nauczyciela danego oddziału;
2) utrzymywania czystości w przydzielonych pomieszczeniach;
3) utrzymywania w czystości zabawek i sprzętu należącego do danej grupy;
4) sprawować opiekę nad dziećmi w czasie spacerów i wycieczek;
5) dbania o bezpieczeństwo dzieci;
6) współdziałania z nauczycielami grupy i innymi pracownikami Przedszkola w zaspokajaniu podstawowych potrzeb i praw dziecka, zgodnie z przyjętymi w Przedszkolu normami i zasadami;
7) wykonywania innych czynności poleconych przez Dyrektora Przedszkola, a wynikających
z organizacji pracy.
8) o ile to możliwe, pracuje w powierzonym oddziale przez cały cykl edukacji przedszkolnej dzieci.
- Woźna oddziałowa zobowiązana jest w szczególności do:
2) pomocy nauczycielowi w sytuacjach, które wymagają zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa w szczególności podczas organizowania zajęć poza Przedszkolem lub w trakcie wycieczek, spacerów;
3) podawania dzieciom posiłków o ustalonych porach;
4) pełnienia dyżuru w holu Przedszkola;
5) pomocy w dekorowaniu budynku (m.in. wywieszanie flag);
6) dbać o naprawę sprzętu;
7) wykonywania innych prac zleconych przez Dyrektora Przedszkola;
8) o ile to możliwe, pracuje w powierzonym oddziale przez cały cykl edukacji przedszkolnej dzieci.
- Intendent Przedszkola zobowiązany jest w szczególności do:
2) prowadzenia magazynu żywności i środków czystości oraz dokumentacji magazynowej, zgodnie z ustalonymi zasadami;
3) prowadzenia dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami;
4) nadzorowania sporządzania posiłków, przydzielania porcji żywnościowych dla dzieci i personelu;
5) sporządzania jadłospisu, z uwzględnieniem ilości kalorii oraz planowania posiłków dla dzieci
z różnymi dietami żywieniowymi oraz ponosi odpowiedzialność za wydawanie tych posiłków
(w tym diet);
6) wywieszania tygodniowego jadłospisu na tablicy informacyjnej dla rodziców;
7) prowadzenie ewidencji dzieci i naliczanie, co miesiąc odpłatności za przedszkole,
8) egzekwowania od rodziców wpłat za przedszkole terminie zawartym w § 28 pkt. 6 oraz w określonej
i zatwierdzonej wysokości,
9) realizacji operacji bankowych,
10) wykonywania prac administracyjno-gospodarczych;
11) przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych dzieci, ich rodziców oraz
wszystkich pracowników;
12) wykonywania innych poleceń dyrektora wynikających z organizacji pracy.
- Pracownik do prac ciężkich zobowiązany jest w szczególności do:
2) bieżących napraw zabawek, sprzętu w przedszkolu i na placu zabaw oraz urządzeń grzewczych nie wymagających specjalnej wiedzy fachowej;
3) usuwania usterek nie spełniających przepisów bhp i ppoż;
4) palenie w piecu CO w okresie grzewczym, składowania opału, dbania o racjonalne zużycie opału;
5) współdziałania z nauczycielkami i personelem obsługi w realizacji zadań wynikających z planu pracy;
6) wykonywania innych czynności zleconych przez Dyrektora Przedszkola wynikających z organizacji pracy;
7) dozorowania obiektu i terenu Przedszkola;
8) utrzymywania w czystości terenu wokół przedszkola, zimą odśnieżanie, latem koszenie trawy;
9) dbania o ogród przedszkolny;
10) wykonywania innych czynności zleconych przez Dyrektora Przedszkola wynikających z organizacji pracy.
- Kucharz zobowiązany jest:
2) dbać o racjonalne żywienie;
3) uczestniczyć w planowaniu jadłospisów i przygotowaniu według nich posiłków;
4) dbać o najwyższą jakość i smak posiłków i wydawać je o wyznaczonych godzinach;
5) pobierać i przechowywać próbki pokarmowe przez 48 godzin, zgodnie z zaleceniami Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej;
6) utrzymywać w stanie używalności i we wzorowej czystości powierzony sprzęt kuchenny, zniszczony sprzęt wycofywać z użycia;
7) uczestniczyć w zakupach dotyczących wyposażenia kuchni;
8) przestrzegać właściwego podziału pracy w kuchni i nadzorować jej wykonanie;
9) przestrzegać zasad technologii i estetyki oraz przepisów higieniczno – sanitarnych; dyscypliny pracy, BHP i ppoż.;
10) uczestniczyć w naradach roboczych, kursach i konferencjach;wykonywać inne polecenia dyrektora wynikające z organizacji pracy w przedszkolu.
- Przestrzegania regulaminu pracy, zarządzeń Dyrektora, przepisów bhp i ppoż.
- Przestrzegania zakazu palenia papierosów i spożywania alkoholu na terenie placówki.
- Wykonywania badań profilaktycznych.
- Dbanie o dobro zakładu pracy, chronienie jego mienia.
- Przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
- Nieudzielania rodzicom informacji na temat dzieci (zapis ten nie dotyczy nauczyciela
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA I ICH RODZICE
§ 37
- Wychowanie przedszkole obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
- Dzieci przyjmowane są do przedszkola na wolne miejsca organizacyjne, a nie do grupy wiekowej. Przydział do grup dokonywa jest w każdym roku szkolnym przez dyrektora przedszkola i może ulegać zmianie.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach do przedszkola może uczęszczać dziecko, które ukończyło 2,5 roku. O przyjęciu dziecka decyduje Dyrektor przedszkola kierując się następującymi kryteriami:
2) oboje rodzice pracują zawodowo;
3) dziecko jest samodzielne.
- Dzieci 6-letnie mają obowiązek odbyć roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
- Dziecko, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i uczęszcza do przedszkola, może w nim przebywać powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
- Odroczenie rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego należy do kompetencji Dyrektora publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka. Odroczenie dotyczy roku szkolnego, w którym dziecko ma rozpocząć spełnianie obowiązku szkolnego.
- Przedszkole prowadzi rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- Warunkiem rozpatrzenia prośby o przyjęcie dziecka w czasie rekrutacji na nowy rok szkolny jest złożenie „Wniosku o przyjecie dziecka do przedszkola” lub „Deklaracji kontynuacji wychowania przedszkolnego”.
- Wnioski o przyjecie dziecka do przedszkola składane są w terminie zgodnym z harmonogramem rekrutacji ustalonym z organem prowadzącym, na dany rok szkolny.
- W przypadku, w którym liczba zgłoszonych dzieci przekracza liczbę miejsc w przedszkolu, o przyjęciu decyduje komisja rekrutacyjna.
- Komisję rekrutacyjną powołuje Dyrektor przedszkola.
- Komisja rekrutacyjna działa zgodnie z ustaleniami „Regulaminu Rekrutacji dzieci do PP w Kotorzu Małym” wprowadzonym zarządzeniem dyrektora przedszkola.
- Placówka przeprowadza rekrutację przez cały rok w miarę wolnych miejsc. Podczas rekrutacji sporządza się: Wniosek o przyjecie dziecka do przedszkola, Umowę o świadczenie przez przedszkole usług przedszkola opiekuńczo - edukacyjnych.
- Wnioski o przyjecie dziecka do przedszkola można składać przez cały rok. Wnioski będą rozpatrywane w kolejności pojawiania się wolnych miejsc.
- Nie przyprowadzenie dziecka do placówki w terminie 14 dni od daty podanej na karcie zgłoszenia skutkuje rozwiązaniem umowy cywilno – prawnej.
- Dyrektor przedszkola zawiera z rodzicami umowę o świadczenie przez przedszkole usług opiekuńczo - edukacyjnych. na jeden rok, z możliwością przedłużenia jej na następne lata.
§ 38
- Wychowanek w przedszkolu ma prawo do:
2) dostosowania czasu zajęć i zabaw do wieku i możliwości psychofizycznych dzieci;
3) organizowania zajęć i zabaw na powietrzu z wykorzystaniem sprzętu terenowego;
4) zapewnienia bezpiecznego pobytu w przedszkolu;
5) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy psychicznej i fizycznej oraz ochrony i poszanowania ich godności osobistej;
6) życzliwego i podmiotowego traktowania podczas pobytu w przedszkolu;
7) akceptowania go takim, jakie jest ;
8) indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju;
9) poszanowania własności;
10) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
11) doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),
12) swobody myśli, sumienia i wyznania;
13) wyrażania własnych poglądów;
14) pomocy osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których zawsze może się zwrócić, wychowania
w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi;
15) wypoczynku i czasu wolnego, korzystania z dóbr kultury.
- Dzieci uczęszczające do przedszkola ponadto mają prawo do:
2) pomocy w wyrównywaniu różnego rodzaju braków i defektów rozwojowych;
3) przygotowania umożliwiającego osiągnięcie „gotowości szkolnej”;
4) przygotowania do samodzielnego życia;
5) wychowania w tolerancji dla samego siebie i innych ludzi bez względu na rasę, płeć, wiek, stan
zdrowia;
6) poznawania rzeczywistości przyrodniczej, społeczno-kulturowej i technicznej;
7) spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej;
8) wyrażania swoich spostrzeżeń, przeżyć, uczuć- w różnych formach działalności;
9) pomocy w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ja”;
10) zaspokajania poczucia bezpieczeństwa;
11) wprowadzania w kulturę bycia.
- Rodzice (opiekunowi prawni) mają prawo do:
2) wyboru z oferty ( zawartej w § 11 statutu) rodzaju zajęć, w których będzie uczestniczyło ich dziecko;
3) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
4) wyrażania opinii na temat pracy przedszkola;
5) stałych spotkań z nauczycielem w celu wymiany informacji na tematy wychowawczo -dydaktyczne;
6) uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek w zakresie rozpoznawania trudności wychowawczych
i zapobiegania im;
7) aktywnego włączania się w życie przedszkola;
8) współuczestniczenia w organizowaniu wycieczek oraz imprez kulturalnych dla rodziców i dzieci;
9) wymagania od przedszkola wysokiej jakości usług edukacyjnych;
10) wychowania dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji ze względu na
kolor skóry, rasę narodowość, wyznanie, płeć oraz pozycję społeczną;
11) występowania w imieniu dziecka do dyrektora przedszkola w obronie praw dziecka, jeżeli zostały
one naruszone, na zasadach określonych w statucie.
OBOWIĄZKI WYCHOWANKA, RODZICÓW (OPIEKUNÓW PRAWNYCH)
§ 39
- Obowiązkiem dzieci uczęszczających do przedszkola jest:
2) szanowanie odrębności każdego kolegi;
3) przestrzeganie zasad form współżycia ustalonych w zbiorowości przedszkolnej;
4) szanowanie sprzętów i zabawek jako wspólnej własności;
5) uczestniczenie w pracach porządkowych i samoobsługowych, pełnienie dyżurów;
6) przestrzeganie zasad równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek;
7) kulturalne zwracanie się do innych; używanie form grzecznościowych;
8) przestrzeganie zasady podporządkowania się kolegom pełniących dyżur;
9) zdyscyplinowane zgłaszanie się na zbiórki, zwłaszcza w czasie spacerów i wycieczek;
10) pomaganie kolegom w przypadku występowania trudności;
11) poszanowanie wartości uniwersalnych, takich jak : dobro, prawda, miłość i piękno.
- Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
2) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
3) respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców;
4) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców
osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
5) przyprowadzanie do przedszkola dziecka w dobrej kondycji zdrowotnej;
6) troska o fizyczny i duchowy rozwój dziecka;
7) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu;
8) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie
o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
9) przestrzeganie rozkładu dnia, przyprowadzanie i odbieranie dzieci w ustalonych godzinach;
10) branie czynnego udziału w zebraniach i zajęciach oraz spotkaniach grupowych;
11) zapoznawanie się z treścią ogłoszeń i komunikatów oraz stosowanie się do nich;
12) dbanie o estetyczny, schludny wygląd dziecka.
- Ponadto rodzice mają obowiązek:
i akceptacji innych osób oraz ich przekonań;
2) włączać się w życie przedszkola i stanowić ważną część społeczności lokalnej;
3) poświęcać czas i uwagę swojemu dziecku i jego przedszkolu, aby wzmocnić ich wysiłki skierowane na osiągniecie określonych celów edukacyjnych;
4) poznać siebie nawzajem, współpracować ze sobą i doskonalić swoje umiejętności pierwszych
nauczycieli i partnerów w kontaktach przedszkole-dom;
5) respektować uchwały rady pedagogicznej i rady rodziców oraz zarządzenia dyrektora.
- Dyrektor przedszkola ma prawo skreślić dziecko z listy wychowanków po uprzednim pisemnym zawiadomieniu rodziców lub prawnych opiekunów dziecka. W tym celu Dyrektor porozumiewa się z radą pedagogiczną, zasięga jej opinii i na podstawie uchwały rady pedagogicznej podejmuje decyzję o skreśleniu dziecka (bądź nie) z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
2) systematycznego zalegania rodziców z odpłatnością za przedszkole, gdy rodzice nie płacą za pobyt dziecka w przedszkolu dłużej niż jeden miesiąc bez wyjaśniania przyczyny;
3) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień statutu;
4) upoważniony uchwałą rady pedagogicznej podjętą w porozumieniu z psychologiem i rodzicami
dziecka, jeżeli wymagają warunki zdrowotne lub dziecko posiada zaświadczenie z Poradni
Psychologiczno – Pedagogicznej o niezdolności do korzystania z zajęć przedszkolnych i wymogu
opieki indywidualnej;
5) na wniosek rady pedagogicznej, gdy zachowanie dziecka stwarza zagrożenie dla innych dzieci,
a pomoc specjalistyczna nie przynosi pożądanych efektów /bądź rodzice odmawiają współpracy
ze specjalistą/.
- Decyzję (wraz z uzasadnieniem) o skreśleniu dziecka z listy rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują na piśmie w terminie 7 dni od jej podjęcia. Od decyzji przysługuje odwołanie do organu prowadzącego w terminie 7 dni od daty otrzymania decyzji.
- Skreślenie nie dotyczy dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne.
§ 40
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
2) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym;
3) stosuje w swych działaniach obowiązujące przepisy BHP i ppoż.
- Dzieci przebywające w Przedszkolu są pod opieką nauczyciela, który organizuje im zajęcia wychowawczo-opiekuńcze i kształcące.
- Nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci, zapewniając im pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem psychicznym, jak i fizycznym.
- Nauczyciel każdorazowo sprawdza miejsce przebywania dzieci oraz sprzęt, pomoce i wykorzystywane narzędzia.
- Nauczyciel może opuścić dzieci w nagłym przypadku pod warunkiem zapewnienia innej upoważnionej osoby.
- Organizację i program wycieczek oraz innych imprez dostosowuje się do wieku, potrzeb oraz zainteresowań dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
- Wycieczki, spacery i imprezy poza terenem Przedszkola odbywają się prze udziale wymaganej liczby opiekunów oraz za zgodą rodziców wyrażoną na piśmie.
- Obowiązkiem nauczyciela jest udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku, gdy pomoc jest potrzebna. Nauczyciel zobowiązany jest zawiadomić dyrektora i rodziców o zaistniałym wypadku, zaobserwowanych niepokojących symptomach choroby dziecka.
- Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola nie podają dzieciom innych leków, ani innych substancji o podobnym działaniu.
- Rodzice podpisują oświadczenie zezwalające na wezwanie do dziecka pogotowia ratunkowego w uzasadnionych przypadkach.
- Rodzice mają obowiązek odebrać dziecko z Przedszkola w celu zastosowania leczenia.
- Po nieobecności dłuższej niż 2 tygodnie i związanej z chorobą dziecka, rodzice dostarczają zaświadczenie od lekarza, że dziecko może uczęszczać do Przedszkola i jest zdrowe.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 41
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli, pracowników administracyjno-obsługowych, rodziców, dzieci.
- Statut przedszkola lub jego nowelizację uchwala się na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
- Członkowie Rady Pedagogicznej mają prawo wnoszenia poprawek do proponowanego tekstu statutu. Rada Pedagogiczna głosuje nad nowelizacją statutu lub uchwala jednolity tekst statutu.
- W przypadku zmian dokonywanych w czasie roku szkolnego Dyrektor przedszkola jest zobowiązany do opracowania i publikowanie jednolitego tekstu statutu na dzień 31 grudnia każdego roku.
- Z treścią Statutu przedszkola można zapoznać się w kancelarii przedszkola, kąciku dla rodziców oraz na stronie internetowej przedszkola.
- Statut wchodzi w życie 14 dni od dnia Uchwały Rady Pedagogicznej.
- Z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu traci moc statut uchwalony 03.03.2014 r.
Ewa Kunc
/Dyrektor Przedszkola/
- KLAUZULA INFORMACYJNA
- DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
- RAMOWY ROZKŁAD DNIA
- PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO OBOWIĄZUJĄCA OD 17.02.2017r.
- STATUT PRZEDSZKOLA
- PROCEDURA PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI
- KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
- ZAJĘCIA DODATKOWE
- ZDROWO JEMY - ZDROWO ROŚNIEMY PROMUJEMY ZDROWIE
- KONSULTACJE
- PROGRAMY REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
- PROFIL ROZWOJOWY SZEŚCIOLATKA.
DO POBRANIA:
- Wniosek uzupełniający - II etap rekrytacji
- Wniosek o przyjęcie do przedszkola - rok szkolny 2021/2022
- Deklaracja o kontynuacji pobytu dziecka w przedszkolu- rok szkolny 2021/22
- Oświadczenie COVID-19
- Zwrot opłaty za marzec
- Załączniki do procedury COVID-19
- Wniosek - oświadczenie woli
- Wniosek o przyjęcie dziecka do przedszkola
- Załączniki do wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola
- Wniosek o kontynuację pobytu w przedszkolu
- ZDROWIE JAMY USTNEJ MAŁEGO DZIECKA - PORADNIK DOBRYCH PRAKTYK W KSZTAŁTOWANIU ZACHOWAŃ PROZDROWOTNYCH